Особенности усвоения материала тренинга его участниками в зависимости от содержания тренинговой программы
Abstract
The results of how effectively the participants learn the materials of communication and management training are presented in this article. The research was carried out in a form of the natural experiment. In the experiment such factors as professional competence and personal characteristics of the trainer and content of training program were controlled. It was discovered that the participants learned the materials of communication and management training differently. The higher the initial level of competence of the training participants the more effective is their learning of the training material. This is demonstrated in a level of communicative competence of the participants. At the same time the authors believe that personal characteristics of training participants play a significant role for successful learning of the communication and management training materials. The received results were implemented during development of «Effective Communication Technologies» course for students of the Command Faculty of the Institute for Command Engineers of the Ministry for Emergency Situations of the Republic of Belarus.
References
Методы практической социальной психологии: Диагностика. Консультирование. Тренинг: Учеб. пособие для вузов / Ю.М.Жуков, А.К.Ерофеев, С.А.Липатов и др.; Под ред. Ю.М. Жукова. – М.: Аспект Пресс, 2004. – 256 с.
Инструменты развития бизнеса: тренинг и консалтинг / Составители Л. Кроль, Е. Пуртова. – М.: Независимая фирма «Класс», 2001. – 464 с.
Бизнес-тренинг: идеи и методы / Под ред. А.Ж. Моносовой. – СПб.: Издательство «Речь», 2004. – 192 с.
Зайцева, Т.В. Теория психологического тренинга. Психологический тренинг как инструментальное действие / Т.В. Зайцева. – СПб.: Речь, М.: Смысл, 2002. – 80 с.
Кларин, М.В. Корпоративный тренинг от А до Я / М.В. Кларин. – М.: Дело, 2000. – 224 с.
Трусь, А.А., Лепешинский, Н.Н. Оценка результатов корпоративного тренинга: подходы, уровни, апробация опросника / А.А.Трусь, Н.Н.Лепешинский // Акмеология, 2011. – № 4 (40). – С. 74–84.
Основы андрагогики / Под ред. И.А. Колесниковой. – М.: Академия, 2003. – 240 с.
Макшанов, С.И. Психология тренинга / И.И. Макшанов. – СПб.: Академический проект, 1997. – 212 с.
Баранова, Г.В. Посттренинговое сопровождение персонала. Тренинг закончен… Что дальше? / Г.В. Баранова, В.В. Кобзева. – СПб., Речь, 2003. – 128 с.
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2013 Trus' A.A., Lepeshinskiy N.N.CC «Attribution-NonCommercial» («Атрибуция — Некоммерческое использование») 4.0